Hudba z východu

Nová rubrika a docela pěkné téma. Hudbou z východu myslím hlavně jeden z největších států s rozlohou na území Evropy a Asie. Ruskou hudbu jsem nikdy moc nesledoval, tedy tu rockovou a metalovou. Znal jsem z východní Evropy Victora Smolskiho z Rage pocházejícího z Běloruska, ale více jsem se nestaral. V poslední době mě oslovilo několik kapel, hlavně z melodického šuplíku a o ně bych se chtěl rozdělit s vámi.
Na začátku se musím lehce omluvit. Jelikož ne všechny pocházejí přímo z ruska, tak omluvte že je budu nazývat třeba jen východní skupiny. Co mne ihned zaujalo na těchto kapelách je perfektní zvuk, který jsou schopni místní producenti a zvukaři docílit. Samozřejmě, Rusko a další podobné státy z této oblasti patří taky do světa, ale přiznejme se, kdo z rockových fanoušků se vehementně zajímá a tyto kapely, kdo vyhledává jejich alba nebo dokonce jezdí na koncerty? Nikdo? Nebo jen pár zarytých fandů těchto států? Ono je totiž i dost těžké se k nim dostat, protože alba se zde poblíž České republiky neprodávají a ani koncerty na našem území nejsou častým jevem. jediným způsobem je tedy net a bohužel ne příliš oblíbený jev u rockerů, tedy stahování. To byl i můj způsob seznámení s těmito skupinami a musím říci, že kdyby se zde v republice objevil prodejce, který by za ruzumnou cenu nabízel východní skupiny, hned bych si je šel koupit. Ale teď tedy k samotným kapelám. Jednou jsem hledat nějakou partičku a narazil jsem na zahraniční blog s power metalovými kapelami. Tak jsem si ho projížděl a koukal jsem se a samý němci, američané, francouzi. No prostě obvyklé státy tohoto stylu. Až dole někde byla Ruská vlaječka a pod ní nápis Atomica, Hilfe!, gothic/power metal. Fajn, rusové a power metal? Proč ne a zkusil jsem to stáhnout. Skupina ve složení Natasha, Siddy, Blind, Dave hraje celkem solidní gothic metal ve znamení Within Temptation, Nightwish a Epicy. Čistý Natashin zpěv střídá hluboký hlas kolegy. Komerčnější pecky spolu s metalovými vyhlazováky, pomalé balady, které nesou všechny prvky gothic metalových kapel současnosti. Trochu problém mám se zpěvem Natashi, sice se fajn poslouchá, ale do té doby než přijdou vyšší polohy. Zde to vypadá hodně amatérské a chvílemi mám pocit že zpěvačka by na koncertě mlela z posledního. Ale jak jsem naznačil na začátku, nekompromisní zvuk. Ten to zachraňuje a matně si vybavuji, která z Evropských kapel mne tak dostala po zvukové stránce. Možná Avantasia, možná poslední deska Nightwish, možná alba Reise, reise a Rosenrot od němců Rammstein. Od této chvíle, když narazím na nějakou kapelu z východu tak se o ni zajímám více. To byl i případ druhé pěkné záležitosti, která mi byla i doporučena redaktorem magazínu Spark. A to kapela Conquest z Ukrajiny. Bohužel stejný problém jako u Atomici, nesehnatelná a tak přišel na řadu web. I tak to bylo dosti složité, ale povedlo se a anglicky zpívaná deska Endless power byla doma. Opět perfektní zvuk a styl se pohybuje více v rychlosti, tedy power/speed. Přirovnání by sedlo k Avantasii na prvních dvou deskách. Sice mě trochu překvapilo, že kapela se nepokusila o epičtější záležitosti a písně se pohybují v rádiových délkách kolem čtyř až pěti minut, ale jinak vás hudba dostane. Když se řekne speed metal, tak pořádný dvoukopákový výjezd, povedená kytarová sóla, zpěvák se činí jak ti nejlepší pěvci z hudebního stylu, který je mi hodně blízký. Skvělá záležitost a po několika posleších, které jsem s radostí absolovoval bych byl schopen na otázku, které kapely by si mi doporučil z oboru power/speed říci vedle Avantasia, Stratovarius, Dragonforce, Helloween, Gamma Ray, Edguy i Conquest z Ukrajiny. No a když jsem zmínil Edguy, u nich miluji jejich hitovky jako je Mysteria, Kings of fols, Lovetory machine, tak u Conquest jsem si strašně zamiloval pohodovou vypalovačku Rock´n´roll to death. Nádhera. Do třetice východní evropa a kapela Epidemia s albem Elfiyskaya Rukopis. Ta na hledání byla snad nejtěžší, ale povedlo se najít ruský šikovný hochy a už se hřejou ve stojánku. Opět zvuk bez chybičky, power metalové vyhrávky a dvojí zpěvy přičemž jeden je krásně čistý a ten druhý mi silně připomíná české hard rockové zpěváky. Pokud někdo slyšel Jirku Langa z Turba zpívat, bude mě chápat. Tady není také co dodat, jen se jedná o rusky zpívanou nahrávku a na to se hůře zvyká. Pro nás je samozřejmě lepší angličtina, na kterou už jsem navyklí, ale chce to čas a i zde budeme schopni přijmout rusky zpívané kapely, pokud jsou kvalitní, nevidím problém. Jistě se najdou i spolky, které nejsou hodni se rovnat s evropskou špičkou jako třeba Epinikion z Ukrajiny, které jsem vymazal z počítače. Jejich zpěvák(nebo zpěvačka? :-)) by potřeboval vysvětlit, že ne všechno se musí zpívat do maximální výšky. Určitě je ukryto hodně pěkných kapel ať už z jakékoliv země, jen je stačí postupně odhalovat a propagovat i zde, v zemích které jsou odkojeni tou největší klasikou. Nová krev, nová konkurence.


Tady máte odkaz na Atomica. Stránky jsou sice v ruštině, ale vy si stím určitě poradíte. Na další dvě kapely odkaz mám, ale nedám, jelikož mi to vyhazovalo vir, tak abyste neřekli, že to máte ode mě.


http://www.atomica.ru/