DragonForce > Ultra Beatdown

DragonForce
Velká Británie
Speed metal

U skupin jako Edguy, Avantasia, Rhapsody, Gamma Ray nebo Black Majesty jsem byl lehce na pochybách, zda jsou více power metalové nebo speedové. Přeci jenom speed znamená rychlost, zběsilé tempo a to u některých skupin neplatilo a jejich styl byl okořeněn přeci jen více klasickým heavy nebo thrash metalem. Jediná kapela, u které je speed metal datum narození je Britská šestice DragonForce. Pro mne jediná špička v oboru speed. Už jejich debutové album Valley Of The Damned bylo tak rychlé, že mi málem vyrazilo dech.
Bohužel je těžké takové rychlostní experimenty udržet na každé desce stejné nebo dokonce lepší. Proto jako nejlepší a nejdokonalejší album od DragonForce beru druhé Sonic Firestorm. Parádní písně s jasnými refrémy. Zvuk připomínal start nadzvukové stíhačky. Album nebylo ještě tak propojeno s klávesy a tak stanulo na vrcholu speed metalu. U debutu jsem měl problém se zvukem hlavně u zpěvu ZP Thearta. Bylo mi to tak nepříjemné, že jsem měl co dělat doposlouchat desku do konce. Naopak vychytaná do poslední chybičky byla třetí placka od Britů Inhuman Rampage, ale opakování stejných postupů a stále zrychlování mne celkem unudilo a až málem přivedlo k myšlence, zda to kapela hraje doopravdy nebo jestli za tím jsou ve výpomoci počítačové mašinky. S ohlášením čtvrté řadovky jsem byl ale i tak zvědav a pln očekávání jsem vyhlížel konec srpna. Ultra Beatdown mě vůbec ničím nepřekvapilo a už podle slova ultra v názvu víte co vás čeká. Ale tím, že mne album nepřekvapilo jsem myslel zcela něco jiného. Osobně jsem čekal zklidnění na frontě, nedalo se čekat, že kluci ještě více zrychlí to už více nejde, takže pomalejší pasáže schvaluji. Album také na mě působí více klasicky. To znamená, že se to krásně poslouchá a připomíná to normální speedovou desku, pěkný. Zvuk taky v pohodě, teda ty všemožný vyhrávky na klávesy jsou až kosmického ražení. Co mne nepřekvapilo a dalo se to očekávat byla kvalita kytarových mistrů Hermana Li a Sama Totmana. Řeknu vám, to je jízda tohle poslouchat až máte párkrát pocit, že už jste to za dobu života DragonForce slyšely hodněkrát, ale i tak oba patří ke špičce. Co mě zaskočilo byla do ozvěny znějící hlasová schopnost ZP Thearta. Proč pánové nezkusily jeho přírodní zpěv a dávaly zpěvákovy party lehce do ozvěny, jakoby dvojhlasně, je mi záhadou. Tohle byl můj velký problém na prvním albu, ale zde se to celkem povedlo a je pravda, že to není na celé desce. Bicí bez problému, fajn práce. Stíhat ty všechny změny, zrychlení, zpomalení, to si zaslouží řád bubeníka. Tak obecně jsme si nahrávku představily, ale jelikož album skrývá pár parádních míst, pojďme si je poodhalit. Třeba hned úvodní a zároveň první singl Heroes Of Our Time je skvělá jízda a pěkně upaluje a v této skladbě máte v podstatě vše co je následně na celém albu. Musím také vyzdvihnout nádhernou poklidnou mezihru ve čtvrté Heartbreak armageddon s přechodem do klasické odsejpačky DragonForce. Pokud máte rádi black metal, doporučuji Reasons To Live. Sakra, co tady dělá black metal si řeknete, ale úvod do této jízdy není nic jiného než odkaz na Norskou školu. Klasickou baladu A Flame For Freedom jsem vůbec nečekal. Teda to klasické jsem nečekal, protože u DragonForce byli i balady hodně našláplé a tady najednou máme pěkný rockový cajďáček, pěkný refrén a opět krásné sólíčko. Inside The Winter Storm mě svou kytarovou hrou v závěru před sólem lehce připomíná Upíří lásku od Kreyson, ale to jen tak mimo mísu. Velkým kladným momentem je ale závěrečná The Warrior Inside. Už od úvodu jsem si ji zamiloval a k jasné jedničce na této desce přispěl i ne příliš hnaný do výšek zpěv. ZP Theart to nežene až k mraků a drží se pěkně při zemi v hlubších vodách a vystupuje jen občas. Z této písně se tedy stává hit jak hrom.
Ultra Beatdown se stal jasně dokonalý nástupce hlavně desky Sonic Firestorm. Jelikož DragonForce jsou snad jediným zástupcem stylu speed metal tak zde máme i album roku a je hloupé tady něco říkat ve stylu: No aby to taky zopakovaly na další desce. Je moc brzo říkat něco o budoucnosti, přesto Ultra Beatdown ukázalo, že DragonForce budu sledovat i nadále.



Vysoké hodnocení není jen za obsah disku, ale i za obal a celkový design bokletu ve sci-fi pojetí a je vidět, že moderní technologie nepoznamenaly nejen hudbu, ale i grafiku, dobrá deska.
Veškeré informace o této skupině naleznete samozřejmě na jejich stránkách.


Ultra Beatdown * 9,5/10

http://www.dragonforce.com/