Rimortis > Vesmírem plout


Rimortis
Česká republika
Power/speed metal
 
Hubu bych si namlátil před zrcadlem jen za to, co se mi v posledních šesti letech kdy jsem procházel do nitra power/speed metalu stalo. Po českých kapelách Komunální odpad s albem Jedenáct hodin do útoku, po Křižácích a Andělovy na útěku od Kreysonu, po některých skladbách od kapely Citron v době s Láďou Křížkem jako Zase dál, Radegast, Kráska a zvíře a další, a po setkání s tvorbou Power5 už jsem měl dojem, že na české melodické scéně mne nemůže už překvapit žádné power album.
Ach bože, jak jsem se mýlil a nyní toho lituji. Ona tady totiž byla jedna kapela, kterou jsem znal, kterou jsem i občas zaslechl, ale nějak jsem jí nevěnoval pozornost. Rimortis však mě zasáhla jak ocelová tyč do zad. Po albech Proud času a Oheň a led, které už nesly známky power metalu, ale chybělo jim hlavně vnitřní držení a lepší producentské ručičky kapela vydala Stín křídel a hlavně poslední desku Vesmírem plout z roku 2006. Hodinová nahrávka nemá závažnější chybu a naprosto uhání ve zběsilém melodickém tempu. České texty jsou nadprůměrné kvality a pokud si někdo myslí, že k power/speed metalu nejde udělat dokonalý textový doprovod, ať okamžitě začne u Vesmírem plout. Album začíná jak jinak kvapíkem v podobě Zvony fantazie a Rimortis II, to nemá chybu. Titulní skladba je ale jedním z mnoha vrcholů. Šesti minutová speedová nálož, klidnější tempo ve slokách v doprovodu s progresivními klávesy, rocková mezihra a power jízda v refrénu. Ač poklidný začátek skladby Černý kůň by mohl vést k dojmu, že následuje balada, tak zdání klame. Hlavní slovo zde má opět power metal. Svižná, optimisticky hraná skladba vůbec neubírá albu na kvalitě. Další vrchol je Buď vůle tvá. Střídání temp od klidných po řezavé mezihry až ke skvělému vyzpívanému refrénu se zdvojeným hlasem. Opět progresivní prvky, které si na desce užijete ještě několikrát. Marně si vybavuji, kdy mě nějaké album udrželo ve střehu i u šesté skladby, ale Rimortis s Vesmírem plout jsou výjimkou. Bouře století je opět rychlá skladba, opět různé momenty, které oživují nahrávku. Chválím kytarové sólo a jeho souboj s klávesy. První poklidnější záležitost je heavy metalová skladba Oheň v srdci. Nádherný refrén musí chytit za srdce každého milovníka melodie. Zde ale už menší kritika na experimentování s klávesy, jejichž zvuk se do této skladby vůbec nehodí. Prokletí hor nahodí tu správnou rychlost už úvodní klávesovou hrou a nepoleví. Sedmiminutová Květy kopretin mi připomíná epické utahané záležitosti od finských Stratovarius. Ten kdo má podobné táhlé kompozice rád, tak si užije, já jen chválím text a lehké orchestrace. Za to Ve jménu kříže nasadí tu správnou rychlost. Závěr obstarává cover od Petra Nováka. Hádith je v úpravě od Rimortis naprosto dokonalá speedová jízda. Epická skladba je tím pravým na závěr. Dvojitý refrén kdy se zpěvákem Milanem Hloucalem zpívá jako host Jana Vaňková je zběsilí. Mimo to Janu uslyšíte i v Rimortis II a Vesmírem plout. Instrumentálně je slyšet, že kapela už má něco za sebou a v power/speed metalu už mají dost odehráno. Klávesy už jsem chválil, kytary jedou a i přesto, že David Varga v Rimortis už není patří k pilířům Vesmírem plout. Milan Hloucal jako zpěvák obstál. Nečekejte nějakou výškovou přeháňku, ale je dobré, že i v české zemi najdeme dobré power metalové pěvce. Co je pro kapelu důležité je to, že se stále zlepšují a nestojí na jednom místě, které by znamenalo uměleckou smrt. I přes časté změny v sestavě Rimortis vydávají stále kvalitnější nahrávky a mě nezbývá než tuto kapelu už nespouštět z očí a čekat na nové album.


Zvony fantazie
Rimortis II
Vesmírem plout
Černý kůň
Buď vůle tvá
Bouře století
Oheň v srdci
Prokletí hor
Květy kopretin
Ve jménu kříže
Hadith


Vesmírem plout * 9/10

Oficiální web
Profil Bandzone.cz