Arakain > Restart

Arakain
Česká republika
Thrash/power metal

Album roku? Pro mne tedy ano… Ač při ohlášení nahrávání novinky jsem byl připraven na thrashcore metalovou smršť podpořenou jemným doladěním pomocí samplů a sekavějších kytar, přesně tak jak to pražská legenda Arakain naznačila na předcházejícím počinu Labyrint, tak musím říci, že jsem se totálně seknul. Novinka Restart, na které se více rozvíjí talent zpěváka Honzy Toužimského a bubeníka Lukáše Doksanského mě od prvního poslechu tak překvapila, že ještě teď po více jak desátém vstřebávání nejsem schopen přesně říci co si o nahrávce myslím. Jedno však vím, parádní album.
Nejvíce power metalové, nejvíce melodické, nejvíce hitové, navíc mírné pokračování ve spolupráci s orchestracemi a samply mající na starosti Noid, výkon Honzy je parádní, Lukáš využívá daleko více dvoukopákové power výjezdy, pokus o kombinaci s melodickým a chraplavým hlasem, vícero skladeb epičtějšího charakteru, no prostě paráda…Přirovnal bych to k seznámení s albem z roku 1998 Apage Satanas, u kterého jsem měl pocity obdobné.Veliká škoda jen to, že nakonec padla spolupráce s Lucií Bílou což by byla třešnička na dortu. Ale abych taky jen nevychvaloval, což ještě přijde, tak malé výtky. Chápu, že po účinkování v televizní soutěži Souboj hitů muselo přijít to, že soutěžní skladba Maraton z pera autorů Soukup/Osvaldová, kterou nazpívala Lucie Bílá, se objeví na desce. Fajn, je to v pořádku, ale album Restart má patnáct záseků a tato bonusová skladba mě sem jaksi nepadne. Jo kdyby nahrávka obsahovala desítku nebo jedenáctku písní a k tomu bonus, bylo by to lepší. Nebo ještě lépe. Vždy jsem přemýšlel, proč kapela jako Arakain nikdy neudělala singl třeba s raritní nevydanou skladbou, živou nahrávku a podobně a tam by byla tato píseň zcela oprávněně. Nebo speciální edice s dvd? Záznam skladby z přenosu a audio záznam, plus dokument z natáčení?
Druhým problémem, a tím se dostáváme k hudebnímu obsahu alba Restart, je balada. Čekal jsem ploužák a je to dobře. Rocková kapela má hrát i balady. Ale Vzít čas na splátky mi přijde hodně ujetá a ač se zde objeví příjemná kytarová hra s orchestrací, nemám tuhle píseň rád! Opět se dostávám k tomu, že by se klidně skladba hodila jako bonus na singl nebo speciální edici. No a tím se dostáváme na konec hanění a od teďka budeme jen vychvalovat. Album otevírá poklidná pop/rocková hra s přechodem v thrash jízdu a tím začne skladba Pojď dál. Už tady poznáte, že se nudit určitě nebudete, kapela jede naplno a Mirek Mach to dokončí svým sólem. Aby se nic nepřibrzdilo o to se musí postarat Prázdno v hlavě, daleko větší hrátky kytar a tah na branku, skvělý úvod alba. To, že je kytarista Mirek Mach i dobrým skladatelem a že se mu občas něco povede je známá věc, ale myslím, že první singl z alba, Paganini, je jeho vrchol. Propletení tvrdé rytmické hry s melodickým refrénem je klenot v diskografii Arakainu. Když jsem se zmínil výše o epičtějších písních, dříve takový Šeherezád, Automat svět, Kamennej anděl , Apage Satanas, tak tady mě na zem přibila 1492: Dobytí ráje. Orchestrace, chorály a struktura skladby od středního tempa k power metalovému refrénu. Tohle mám rád. Za to Končí den je thrash uzemňovák jak hrom. Nenápadná skladba do zaznění dvoukopákem nasáklého refrénu s emotivním zpěvem Honzy. Navíc náhlé zpomalení k baladickému tempu a následné sólování k rozdrcení vašich uší. Síla…Uff. Kéž by to už skončilo, jinak mi srdce vyskočí, ale ono ne. Navíc Arakain servíruje další vyhlazovací skladbu Kam bůh se dívá. Co říci.Thrash/power mašina kosí vše před sebou. První náznak spojení hlasů melodického a hrubšího tónu. Navíc adrenalin mě zvedá závěrečný sekavý souboj bubeníka s kytaristou a Mirkovo sólo, nevím co více si přát. O první ze dvou baladách Vzít čas na splátky již byla řeč a tak nezdržujme a honem na další bonbónek alba Restart. Skladba Skrytá kamera byla první oficiální peckou vypuštěnou ven a i před tím, než vyšla v závěrečné podobě jsem cítil, že tato thrash/power jízda bude jedním z vrcholů. Opět sloky a mezihry naprosto řezavé a tvrdé podpořené hrubým zpěvem ve spojení s melodickým refrénem. Jako na celém albu, tak i tady vrcholem je Honzův výkon. Stále se nepolevuje a dalším parádním kouskem je Právo máš. Thrashová melodická skladba, u které bych snad vytknul trochu kýčovitou a do ucha bijící část refrénu: Právo máš-marod je národ, Zdrávas nám-kde domov můj, Právo máš i na jinej názor, Zákon znáš-je tvůj. To už bylo na mě moc. Druhou baladu Osudnej den bych na rozdíl od první nazval jednu z nejlepších balad v diskografii kapely. Mrazivou atmosféru s poklidným a procítěným zpěvem projede naopak velice čistě odzpívaný refrén. Následný doprovod power bicích a samozřejmě sólo. Přirovnat se dá snad jen k Marylin v doprovodu s filharmonií na albu Eden XXV z roku 2007. Heavy/thrasová Lámou bude podle mého druhým singlem. Pohodová skladba, stejně jako Paganini naprostý hit. K následující skladbě ještě z dob Petra Koláře Zabiják v nás jsem četl různé názory, hlavně co se týče textu, ale mě se tato pecka líbí. Rychlá, lehce ujetá, vrcholem refrén. Ať má na zabijáka názor každý jaký chce, já si jí prozpěvoval už od začátku. Za to ke skladbě Postavy z obrazů nebude mít nikdo žádné námitky. Střední valivé tempo s optimistickým refrénem a hned zase změna do power střední linie. To že Mirek Mach opět nádherně sóluje je samozřejmostí. Před bonusem Maraton závěrečná, nejdelší se šesti minutami, epická nádhera Hvězda. Střední tempo s vystupňovanou náladou. Opět mírná spolupráce s orchestracemi. Co je pilířem desky Restart jsou texty. Dříve kapela předkládala hodně složité texty. Na novince jakoby kapele všechno padlo do prstů a vznikly velice jednoduché, přesto kvalitní texty. Vyšvihli se v podstatě všichni autoři, od basisty Zdeňka Kuba ( Kam bůh se dívá, Skrytá kamera, Osudnej den, Lámou) k Jirkovy Urbanovy ( např. Hvězda, Postavy z obrazů nebo 1492: Dobití ráje) a Machova Paganini byla již zmíněna. Výkony kapely jsou skvělé, krom první balady jsem nepocítil žádné negativní chvění v uších, se vším jsem byl spokojen a jelikož mě stále Restart přitahuje, je jeho ocenění jasné. České album roku 2009.

Restart * 9/10

Oficiální web
Profil BandZone
FanClub